Saturday, May 08, 2010

Nak Hafal?? Hafallah..

Salam..

Bismillah..
Khamis hari tu(6/5/2010), time baru balik dr asrama ke rumah,, ana tertarik kepada topik perbincangan ketika itu, dalam channel radio IKIM.fm ada siaran bersama dengan penulis terkemuka tanah air.. senang dikenali sebagai Ustaz Pahrol Muhd. Juoi [penulis buku Tentang Cinta, Nota Hati Seorang Lelaki dsb..]. Ketika beliau ditanyakan tentang sejarah bergiat dalam bidang penulisan ini, Ustaz Pahrol menjelaskan bahawa ia dirangsang oleh keinginan dan minat beliau dalam bidang ini. "...Saya minat menulis karangan, tapi saya mengambil bidang sains, Namun walaubagaimanapun, ia bukan menjadi penghalang bagi saya untuk tidak menulis... Saya mula menulis dengan penulis jenis ringan [cerpen, dsb..], sehinggakan saya rasa saya ingin mencuba penulis jenis berat [fikrah, tarbiyah dsb..] saya mencubanya, dan alhamdulillah saya berjaya. Saya sebutkan kejayaan saya di sini bukanlah untuk berbangga atau riak, tapi sebagai perkongsian kita bersama.." ujar Ustaz Pahrol.

PERINGATAN BUAT DIRI

-------------------------------
\\Fokus ana di sini ialah kepada penulisan. Ana sem
ak indikator tersebut pada diri ana. Kebanyakan postingan ana, bukanlah hasil karya atau penulisan ana sebenarnya.. Kebanyakannya di"ciplak", dari emel2 yang ana dapat, bahan2 tarbiyah yang ana ada dsb..//
--------------------------------

Jadi, bagi posting ini, terkenang ana pada hari bersejarah buat seorang ikhwah [akh Naim Idris], Alhamdulillah, telah Khatam Hafalan Quran pada 5/5/2010M(Rabu, lepas Maghrib, arround pukul 8.30 mlm.) di hadapan kitaorang[bebudak Tahfiz dan Form 4]. Tahniah ana ucapkan.. Naim jangan lupa doakan kitaorang plak jadi HUFFAZ lepas ni yup!!

RESPECT
Kagum ana dengan Naim nie sebab, Allah bagi nikmat kat dia yang ana tak dapat macam dia dapat.. Hafal laju dan kuat ingatan.. Mashaallah, cuba bayangkan dalam sehari dia hafal 8muka(1/2 Juz), 2Hari dapat sejuzuk. Dia mula fokus dalam hafalan quran nie start awal taun nie la.. Apa2pun tu giving dari Allah bg Naim..

FOKUS POINT
Sebenarnya, ana nak cakap pasal nie.. Lepas Naim, membaca muka surat terakir, Ustaz Hassan jemput Akmal baca doa khatam alQuran, nthen, sikit Tazkeerah ringkas daripada Ustaz Syahir.. Selesai, Ustaz Hassan tanya ada sapa2 Pada zaman dahulu, ada seorang laki ni, dia memang Pakar memanah. Kerja dia tiap-tiap hari memanah ja. Memang di ni, kalau pi mana2 pon memang terkenal dengan 'Pakar Memanah'.. Tapi, satu ja masalah yang dia hadapi, dia Tak Pandai bercakap. Jadi kalau orang jemput dia untuk bagi talk macam mana nak jadi pemanah hebat, dia akan tolak. Sehinggalah sampai satu ketika, nak dijadikan cerita, pihak Universiti tempat dia menuntut ilmu, meminta dia untuk bagi talk pasai 'Macam mana nak jadi pemanah hebat..' yang nak bagi ucapan. Melihatkan macam tak da orang nak cakap, Akmal ambil kesempatan tu untuk dia buat satu ucapan ringkas. Dalam, ucapan tu, 1st sekali sekali dia tanya, "Ok, la nie ana nak tanya, sapa nak hafai alQuran?". Ramai yang angkat la time tu, Tapi, Usamah yang paling awal angkat. Jd, Akmal respon kat Usamah la. "Ok, Usamah kalau anta nak hafai, anta nak buat apa?". Akmal respon balik, "Mestilah Hafaikan..". "Ok, ana nak kaitkan benda ni dengan satu kisah yang betul2 terjadi." Kisah tu macam nie,. Jadi, disebabkan universiti tu dah banyak berjasa bagi dirinya, dia pun terima. Tibalah, di hari yang dinantikan, satu majlis yang disusun rapi, ramai yang hadir memenuhi dewan. Setelah, selesai ucapan aluan pengerusi majlis, bacaan tilawah quran, dsb.. Akhirnya dia dijemput naik ke pentas.. 'Ok, saya naik kat pentas ni, saya nak cakap sekali sahaja, takkan ulang dah'. Hal tersebut menyebabkan orang ramai, pengunjung bersiap sedia, dengan pena masing2 dan buku catatan. 'Caranya ialah.... kalau kamu semua ingin hebat memanah, kamu mestilah... MEMANAH.' Dia pun turun dari pentas, kembali ke tempat duduknya semula.. Orang ramai semuanya tercengang.

MORAL

Jadi, kesimpulannya di sini.. Kalau kita nak lakukan sesuatu.. Kita mestilah melakukan perkara tersebut.. Jangan kita hanya cakap, tapi pelaksanaanya langsung tak ada..

Wallahu'alam..

0 comments:

Followers