Sunday, August 30, 2009

Tetamu KHAS!!

Bismillah..

Eh, Korang dah ready ke nak sambut tetamu khas kita yang Agung nih!!
Red Alert!! Dalam masa berapa DETIK @ JAM lagi Tetamu yang dinanti itu akan tiba..

Warning!! Sudah menjadi ketidakwarasan bagi seseorang tuh, kalau Orang Besar sanggup turun padang nak jumpa ngan kita.. Kita buat derk je kat Beliau.. Buat Tak Tau je! Selamber Badak je, macam nothing Happens kat surrounding die.. Takkan kite ROBOT kot!!

So, Macam tu lah jugak dengan RAMADHAN.. Kalau kita rujuk sejarah Kehidupan para sahabat time Rasulullah s.a.w. ada dulu.. Ya Allah, Masha Allah, PENANTIAN @ PERSIAPAN nak menghadapi TETAMU KHAS ini, dinanti sejak Muharram sehinggalah sampai 3Bulan istimewa.. Bulan Rejab, Bulan Sya'ban[Bulan Persiapan Secukupnya utk memasuki Ramadan] dan Masuklah Bulan Ramadhan yang ditunggu-tunggu..

Ait!!,, Sebab apa Para Sahabat Baginda arRasul, sangat menanti-nanti kehadiran Ramadhan yup?? Ha.... Sebab,, dalam bulan nie terdapat bermacam-macam ibadah, yang tak boleh didapati pada bulan-bulan yang lain.. Antaranya ialah..
  1. Solat Sunat Tarawih
  2. Lailatul Qadar
  3. Zakat Fitrah
  4. Dsb...
..dan apa yang penting ialah setiap amal yang kita lakukan tak kira seberapa kecil pun.. Even kita nampak, pastu kutip sampah tu dan buang dalam tong sampah[dengan niat nak bersihkan kawasan].. Pahala yang kita dapat tue.. berlipat kali ganda tinggi berbanding bulan biasa.. OMG!! Inilah kelebihan yang dinanti-natikan.. BUT, it's not an important things la bagi Para Sahabat.. Apa yang penting bagi diorang ialah.. Bila masuk je Universiti Ramadhan mereka akan PULON habis-habisan, BeREBUT-REBUT, hanya semata-mata untuk menjadi Orang yang PALING BERTAQWA dikalangan sahabat.. Ingat Allah s.w.t sebut:

إن أكرمكم عند الله اتقاكم
"Sesungguhnya Orang yang paling Mulia disisi Allah itu adalah ORANG YANG BERTAQWA"

Fuyyo!! Hebat tul kan peribadi Didikan Nabi s.a.w. dulu kan.. Bukan macam kita skang!! Ramadhan tak sampai lagi,, dah sibuk citerz pasai Raya..

ياايهاا الذين آمنوا كتب عليكم الصيام كما كتب علىالذين من قبلكم لعلكم تتقون
"Wahai Orang-Orang yang BeriMAN!! diWAJIBkan ke atas kamu berPUASA sebagaimana diwajibkan ke atas orang-orang terdahulu daripada kamu, supaya kamu
JADI ORANG YANG BERTAQWA"
[QS. Al-Baqarah:183]

Satu lagi... Last point,, ingat nie..

بنيا الإسلام على خمس شهادات ان لا إله الا الله وأن محمد رسول الله وإقام الصلات وإتإالزكات والحج البيت والصوم رمضان
"Dibina iSLAM itu di atas lima perkara: Pengakuan bahawa tiada tuhan melainkan Allah dan Muhammad itu Pesuruh Allah, mendirikan solat[5waktu], menunaikan zakat, melakukan Haji di Baitullahilharam, dan berPUASA di bulan Ramadahan"

[Hadis Riwayat Muslim dan Tarmizi]

So, Puasalah elok,, Jangan sampai binaan iSLAM kita tak cukup sempurna. dan moga tahun ini lebih baik dari tahun lepas.. juga pastikan bila kita keluar je Universiti Ramadhan nie.. kita akan dapat ijazah Doktor Taqwa yang diidamkan setiap Muslim sejati..
Wallahua'alam..

0 comments:

Followers